Galerija+ Muzeja savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad
Otvaranje: 9. mart 2018. 13h
Trajanje izložbe: 9-19. mart 2018.
Kustos: Vladimir Mitrović
Partneri: Departman za arhitekturu i urbanizam u Novom Sadu, Društvo arhitekata Novog Sada
MSUV se već više godina u kontinuitetu bavi prezentacijom arhitekture i arhitektonskog stvaralaštva prvenstveno domaćih autora. Posle izložbi u Beogradu, Valjevu i Zrenjaninu, MSUV će ugostiti retrospektivnu izložbu arhitekata Darka (1940-2017) i Milenije Marušić. Na izložbi će biti prikazana njihova dela u hronološkom sledu, od vremena pozne moderne iz prvih godina sedme decenije XX veka i južnih delova blokova 61 i 62 na Novom Beogradu (sa M. Miodragovićem), zatim nastupajućeg postmodernog vremena krajem sedme decenije i naselja Cerak Vinogradi (sa N. Borovnicom), kao i grupacije porodičnih kuća “Cvećara” (sa Ž. Gašparovićem), s početka devedesetih, do prvih decenija ovog veka i vremena neomoderne, u kome su realizovana dva bulevarska stambeno-poslovna objekta u Novom Sadu i Beogradu, zatim objekat Banke u Novom Sadu i vrtić “Plava ptica” u naselju Cerak Vinogradi u Beogradu (2011). Arhitekti Milenija i Darko Marušić su svojim stručnim radom u poslednjih pedesetak godina na poseban način obeležili arhitektonsku scenu u Srbiji. Za zajednički rad dobili su najviša društvena i profesionalana priznanja i nagrade, od kojih se ističu nagrade Grada Beograda – Oktobarska (1981) i Aprilska (2012), kao i Veliku nagradu Saveza arhitekata Srbije za celokupno stvaralaštvo (1993).
“Stvaralaštvo Darka i Milenije Marušić treba razumeti duboko kontekstualno u dužem periodu njihovog rada. To vreme je određeno vremenom različitih tranzicija, kako društvenih, tako i stručnih promena – od perioda Moderne, preko Postmoderne do tzv. Druge moderne (Transmoderne). Kroz njihovu arhitekturu te promene nisu suprostavljene, već su shvaćene kao prirodna revizija jedinstvenog pristupa u kome se očitava posebna pažnja ka stvaranju arhitekture koja je prvenstveno okrenuta korisniku arhitekture i njegovim potrebama. To se posebno ogleda u stambenoj arhitekturi i pažljivom oblikovanju životnog prostora – od najšireg urbanističkog koncepta stambenog naselja, do organizacije stana i rešenja fasadnih detalja. Njihovi projekti su po pravilu duboko kontekstualizovani u fizičkom, prirodnom i kulturnom okruženju. Objekte koje su stvarali tretirali su ne kao izdvojena dela, već kao elemente ambijentalizacije prostora koji su, kroz materijalizaciju i oblikovnu formu, povezani sa elementima prirodnog i izgrađenog konteksta. U kulturološkom pogledu oni istovremeno jasno prate senzibilitet vremena u kome nastaju. Za bračni i stvaralački par Marušić posebno treba istaći naglašenu posvećenost arhitekturi od najšireg pogleda u kontekstu njene društvene uloge, učešća na arhitektonskim konkursima, manifestacijama i izložbama, do rešavanja najmanjih detalja pri realizaciji objekata, kao i praćenju sopstvenog stvaralaštva u životu nakon izgradnje.”
(arh. Milan Maksimović, docent na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu)
Na naslovnoj fotografiji: Blok 61, Novi Beograd, 1973.
Izvor svih fotografija: MSUV.